Eva García Sáenz de Urturi - Rytuały wody |przedpremierowo

by - października 28, 2019


Otwierająca trylogię kryminalną „Cisza białego miasta” zrobiła na mnie niemałe wrażenie wciągając mnie w niezwykle ciekawe śledztwo mające na celu ujęcie seryjnego mordercy. Autorka Eva García Sáenz de Urturi przeniosła mnie w bardzo klimatyczną scenerię hiszpańskiego miasta, garściami korzystając z baskijskiej kultury podczas tworzenia kryminalnej zagadki. Wszystko to sprawiło, że wręcz nie mogłam się już doczekać kolejnego śledztwa do rozwiązania, powrotu do Vitorii oraz ponownego spotkania się z bohaterami. Na szczęście długo czekać na kontynuację nie musiałam i już teraz mogę podzielić się z Wami wrażeniami po przeczytaniu drugiego tomu, który już 30 października oficjalnie będzie miał swoją premierę!    

„Rytuały wody” to tak naprawdę kolejne dochodzenie, z jakim będą musieli zmierzyć się wcześniej poznani bohaterowie i wcale nie mniej ciekawe niż ostatnie.  Znów mamy do czynienia z rytualnymi zbrodniami, ale tym razem inspirowanymi kulturą celtycką. Moim zdaniem to jeden z głównych motywów przyświecających całej trylogii. Oba tomy łączy zarówno miejsce akcji, jak i same morderstwa, które każą sięgnąć w głąb historii by odnaleźć rozwiązanie zagadki. Dobrze rozwinięty wątek kryminalny to dla mnie rzadkość, dlatego naprawdę doceniam, że znów poświęcono mu najwięcej uwagi. Mimo, że w tym gatunku za tym nie przepadam, to jednak pozytywnie zaskoczyły mnie też bogatsze wątki obyczajowe. Dzięki nim miałam okazję jeszcze lepiej poznać bohaterów. Wielkim plusem jest to, że autorka kontynuuje ich losy.

Unai - ceniony śledczy od profilowania kryminalnego ponownie znajdzie się w centrum wydarzeń, mając bezpośrednie powiązania z ofiarami. Czy mimo ograniczenia wynikającego z afazji** znów zdoła poradzić sobie z ujęciem mordercy? A może osobisty związek ze sprawą mu to uniemożliwi?

Tym razem warstwa psychologiczna została lepiej zaznaczona. Wyraźnie dostrzegłam piętno wydarzeń odciśnięte na bohaterach. Nie byli już oni tacy sami. To uczyniło ich postaci wiarygodniejszymi. Mocniej się z nimi zżyłam, bo byli bardziej ludzcy i łatwiej było postawić mi się na ich miejscu. Towarzyszyły mi intensywniejsze emocje w trakcie czytania tego tomu, choć to wcześniejszy trzymał w większym napięciu. Fajnie było to, że mimo wielu powtórzonych schematów z pierwszej części, odnalazłam też i coś nowego - silniejszą refleksję. Więcej myśli pojawia się po przeczytaniu „Rytuałów wody”, chociażby o samym macierzyństwie i ojcostwie. Choć sama fabuła nie jest już aż tak bardzo zaskakująca, to jednak książka trzyma poziom swojej poprzedniczki. Fabuła wciąga, bohaterowie intrygują, klimat wprowadza w odpowiedni nastrój, język jest bez zarzutu, czyta się szybko… Cóż mogę więcej dodać? To jedna z tych trylogii, które po prostu musisz poznać, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Gorąco polecam!



Wydawnictwo: Muza | Premiera: 30 października 2019 | Liczba stron: 440
Moja ocena: 8/10 | rewelacyjna 


Za możliwość przedpremierowej lektury dziękuję Wydawnictwu Muza i agencji Business & Culture.


_______________________________________________________
* "Rytuały wody" Eva García Sáenz de Urturi, przekład: Katarzyna Okrasko
** Afazja - utrata zdolności mowy u osoby, która dotychczas nie miała z nią problemów. Najczęściej wywołana uszkodzeniem mózgu.
Ilustracja do recenzji jest mojego autorstwa (klik)

You May Also Like

34 komentarze

  1. Mam tą serię w planach. Cieszę się, że grono zadowolonych czytelników drugiego tomu się powiększa.
    Książki jak narkotyk


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to mam nadzieję, że i Ty po przeczytaniu trafisz do tego zadowolonego grona :)

      Usuń
  2. Pamiętam Twoją recenzję pierwszego tomu i tę jakże klimatyczną ilustrację do niej ;). Mam w planach tę serię, myślę, że się za nią zabiorę jak już wyjdzie cała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwykle też wolę czytać, gdy wszystkie części zostaną wydane, bo moja pamięć jest dobra, ale niestety krótka... 😅 Niecierpliwię się, jak muszę czekać na kolejny tom.
      Tym razem jednak była okazja by zrecenzować, więc zrobiłam wyjątek. Mam nadzieję, że kontynuacja ukaże się w miarę szybko 😁

      Usuń
  3. bardzo moje klimaty:D chętnie czytnę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie wydawnictwo znowu zrobiło w jajco. Obiecali, że wyślą tę pozycję i znowu kaszanka, nie dostałam jej jak kilka innych. Mam od samego początku z nimi takie trudności. Co nie zmienia faktu, że jestem bardzo ciekawa ciągu dalszego tej historii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj 😓 mnie się jeszcze nie zdarzyło coś takiego ...
      Może warto napisać do nich i wyjaśnić tą sprawę? Zapytać dlaczego takie sytuacje mają miejsce? 😣

      Usuń
    2. Już nie raz pisałam, interweniowałam. Niestety, potem dostaje odpowiedź w stylu nie mamy już egzemplarzy. To się więcej nie powtórzy. I tak ciągle. Obiecują, że wyślą, a książki nie ma. Ja nie mam jakiegoś parcia na szkło, tylko denerwuje mnie fakt, że się na coś umawiamy, a potem wydawnictwo nie wywiązuje się ze swej strony. Mam tak tylko z nimi, żeby była jasność, bo już nawet podejrzewałam pocztę, kuriera..ale dziwne, że tylko z tą firmą mam takie obiecanki cacanki.. Fajnie, że Tobie przynajmniej nie robią takich psikusów :)

      Usuń
    3. Może dlatego nie mam bo mi wysyłali egzemplarz przez tą agencję Business & Culture? 🤔

      Usuń
  5. Właśnie czytam i cieszę się, że dałam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo z chęcią przeczytam Twoją opinię, jak już skończysz czytać 😀

      Usuń
  6. Słyszałam wiele dobrego o tych książkach :) Mam je na swojej liście, więc czekają na swoją kolej :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że będziesz czytała :) Mam nadzieję, że Ci się spodoba! Mnie pochłonęła ta trylogia. Nie mogę się już doczekać 3 tomu 😀

      Usuń
  7. Skoro i klimat jest dobry i fabuła wciąga, to i ja muszę zapoznać się z serią. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zachęcam Cię do zapoznania się, bo jej styl jest naprawdę przyjemny, a same książki wciągające.

      Usuń
  8. Nie czytałam jeszcze nic tej autorki, ale ta książka mnie ciekawi

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka świetna, wywarła na mnie ogromne wrażenie ❤

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie lubię i raczej rzadko sięgam do serii, ale ta wyjątkowo mnie kusi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo to się cieszę, że kusi, bo jest naprawdę świetna! 😀 💜

      Usuń
  11. Wczoraj zaczęłam czytać - zapowiada się, że palce lizać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie klimaty, więc serię chcę przeczytać. Ciekawa jestem czy mi również przypadnie do gustu. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O drugim tomie są opinie podzielone z tego, co widzę... Za to pierwszym większość się zachwyca, więc myślę, że Ci się spodoba 😀

      Usuń
  13. Mam w planach, kusi mnie ta seria, ale zacznę od pierwszej części ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zrób! Tą serię trzeba zacząć od pierwszego tomu koniecznie! 😀

      Usuń
  14. Również miałam okazję ją czytać i polecam zdecydowanie ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że też Ci się podobała i polecasz! 😀
      Pozdrawiam :)

      Usuń