Irena A. Stanisławska, Katarzyna Dacyszyn - Kobieta z blizną

by - listopada 21, 2019


To jedna z tych książek, których moim zdaniem nie powinno się oceniać wystawiając zwyczajową recenzję. Dlatego dziś skupię się wyłącznie na tym, jakie odczucia towarzyszyły mi w tracie czytania i jaką wartość udało mi się dla siebie uszczknąć z tego bardzo osobistego wyznania, z przepełnionego bólem doświadczenia, którym Pani Katarzyna Dacyszyn zdecydowała podzielić się ze światem. Podziwiam i chylę czoła za wytrwałość i siłę, jaką się wykazała by to zrobić. Uważam, że dzięki temu niesie pomoc wielu osobom otwarcie mówiąc o tym, co ją spotkało i pokazując swoje blizny publicznie pomimo tego, że ciągle jeszcze sama nie zdołała do końca ich zaakceptować. Jej działania nie tylko uświadamiają ludzi, czym jest stalking i jak go rozpoznać, ale także dodają sił innym zmagającym się z podobnymi problemami. 

„Stalker chce być panem życia i śmierci, chce mieć poczucie, że kieruje twoim losem.” *

Liczba osób nękanych, doświadczających stalkingu tylko wzrasta, a ofiary ataków w dalszym ciągu są lekceważąco traktowane przez służby. W książce jesteśmy świadkami tego, jak trudną i długą drogę trzeba przejść by sprawiedliwości stała się zadość. Otrzymanie pomocy w naszym kraju nie jest proste, ale na przykładzie Pani Kasi możemy wyraźnie zobaczyć, że warto walczyć i przede wszystkim się nie poddawać. Pamiętajcie o tym, że stalking jest przestępstwem, które ma osobny artykuł w Kodeksie karnym - Art. 190a. Nie powinno się bagatelizować powtarzających się działań, które sprawiają, że czujemy się zagrożeni. Trzeba działać! Właśnie to podkreślone zostaje w „Kobiecie z blizną”, która pełna jest nie tylko wiedzy odnośnie tematu, ale też porad dla tych, którzy czują się bezsilni ze swoimi własnymi dramatami, oraz tych, którzy nie wiedzą, co zrobić i jak sobie pomóc. Lektura książki sprowadza do wielu życiowych refleksji, ale przede wszystkim jest skarbcem, w którym zamknięto ogromne pokłady siły i wiary. Walka, jaką stoczyła Pani Kasia była trudna i pełna bólu, jednakże wyszła z niej zwycięsko, dając nam czytelnikom, obserwatorom, ofiarom - nadzieję. Kiedy widzisz, że ktoś sobie poradził z tyloma przeciwnościami losu, tak brutalnymi okolicznościami sam zdajesz sobie sprawę, że też możesz przejść przez swoje własne piekło. Zaczynasz wierzyć w to, że bez względu na wszystko zawsze warto konsekwentnie walczyć do samego końca.  

„Ofiary przemocy się wstydzą, a powinien się wstydzić prześladowca.” *

Emocji podczas czytania było wiele. Czułam smutek, żal, współczucie, niepokój, ale też złość. Chyba nawet łatwiej byłoby napisać, czego w trakcie nie poczułam… Tak się wczułam, że aż mnie wszystko bolało. To niełatwa lektura. Trzeba się przygotować na to, jaka tragedia zostaje w niej opisana. A jest nią atak psychopaty - stalkera, który oblewa kobietę stężonym kwasem siarkowym przed samym procesem o stalking! Naprawdę nie wiem, jak można było do tego dopuścić w takim miejscu… Dla mnie to niepojęte i okrutna jest myśl, że być może można było tego uniknąć gdyby nie bezduszny system prawa, gdyby zapewnić odpowiednią ochronę, zadbać o bezpieczeństwo, nie traktować sprawy po macoszemu. Niestety stało się i już nic nie cofnie czasu i wyrządzonej krzywdy. Pani Katarzyna pisze o tym, jak ważne jest wybaczenie i odrzucenie nienawiści. Nie wiem, czy sama byłabym w stanie tego dokonać w takiej sytuacji…, ale jestem pełna podziwu, że jej samej się to udało. Niezwykła determinacja, jaką się wykazała mocno mi zaimponowała. Niebywałe jest to, ile ta kobieta znalazła w sobie siły i jak podniosła się po tym, co przeżyła. To, co robi teraz dla innych jest niesamowite! Cieszę się, że miałam okazję poznać tę opowieść, bo wiele cennych refleksji z niej wyniosłam.


„Niech ta książka będzie wsparciem dla tych, którzy go potrzebują, by przechodząc swoje dramaty, wiedzieli w chwilach zwątpienia, że każdy ból ma swój kres i jest lekcją, która kryje jakiś cel.” *



Wydawnictwo: Muza | Rok wydania: 2019 | Liczba stron: 256

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza oraz agencji Business & Culture.

_______________________________________________________
* "Kobieta z blizną" Irena A. Stanisławska, Katarzyna Dacyszyn

You May Also Like

30 komentarze

  1. Ja podziękowałam za ten tytuł, nie przepadam za takimi książkami.

    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, faktycznie nie jest to książka dla każdego.

      Usuń
  2. Zdecydowanie nie moje klimaty, chociaż z cytatami trudno się nie zgodzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dałabym ich wiele więcej... Masę prawdziwych słów pada w tej książce. Nic tylko bym cytowała,bo zgadzam się w większości kwestii.

      Usuń
  3. Zaciekawiłaś mnie ^^ jak na nią trafię to z pewnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mi się udało. Ta książka uświadamia, jak niebezpieczni mogą być stalkerzy. Warto ją przeczytać.

      Usuń
  4. Cenie historie o silnych kobietach, które na przekór trudnościom udowodniły swoją odwagę i postawą dały przykład. Temat ciekawy. Wspominasz jeszcze o wielu emocjach, które Ci towarzyszyły. Chętnie dałabym tej publikacji szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też sobie takie cenie. I ta mnie nie zawiodła. Jest w niej szczerość, prawda, emocje, refleksja, czyli to co uwielbiam.

      Usuń
  5. Zaciekawiłaś mnie kochana tym tytułem. Z przyjemnością dam jej szansę. Myślę, że taka dawka emocji i refleksji dobrze mi zrobi, przy ciepłym kakale i kocem

    OdpowiedzUsuń
  6. Za taką tematyką zbytnio nie przepadam, ale może kiedyś to się zmieni ;p
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznam, że nie przemawia do mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciężki temat. Nie dla każdego i nie na każdy nastrój. Trochę się boję, ale chyba jednak chciałabym przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Myślę, że dasz radę przeczytać, więc bez obaw :)

      Usuń
  9. Widzę, że to mocna książka, ale jestem jej bardzo ciekawa. Tytuł już zapisałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zapisałaś sobie tytuł :) Warto przeczytać. Poznać tę historię.

      Usuń
  10. Chętnie zobaczyłabym ekranizacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. To byłby na pewno wstrząsający i poruszający film.

      Usuń
  11. To chyba straszna ale też pouczająca historia ;)

    OdpowiedzUsuń